Friday 26 March 2010

亲情大过天

还记得小时候,我最喜欢跟外婆聊天了
她都会很有耐心地跟我们解说很多有关人生的道理、佛理和礼仪
她送给我的那本“因果经”,我可是一字不漏的看完
而且当中的意义可是让我在人生的成长过程中领悟不少

还记得小时候,我会坐在电视机前面,嘴里含着饭
吃了好几个小时,看了好几部香港连续剧,我那碗饭还是会完整不动
不晓得那是因为我无法分心地边看电视边吃饭
还是我根本就懒得嚼那食物
我曾经想过,如果我的腹部可以加个拉链直接把食物放进去,那该多好~
对地,我从小就是那么的懒而且诡计多端。。没办法,那是天生的吧

但我外婆从来不会对我的怪癖而破口大骂,反而会想尽办法来哄我吃饭
有一次她说到,“来,妳跟姐姐比赛看谁可以吃得比较快,我来喂妳们”
我就会莫名其妙地吃很多而且很快
再长大一点外婆就不再喂我了
那时她就会说,妳们五个(还有三位表姐)比赛看谁吃得快就会有奖赏
因为我每次都是吃最慢,所以我的奖赏往往都是最少
也还好那时在乡下里,两毛钱还是可以买到最便宜的冰淇淋~ 呀呼~~~

到了中学,外婆就会对我说,“妳也该是时候跟我学学如何煮东西吧”
“要不然以后当我不在的时候,就没人会煮妳爱吃的食物咯”
但调皮的我总会回答说
“外婆妳会长命百岁,永远煮我爱吃的食物到我嫁人的那天”
虽然我每次都口口声声说不想学,其实我都会帮忙她,听她说和看她煮
过不久后,外婆煮的东西也渐渐变得无味/太咸,原因是她已失去了味觉
再过不久,她也就病得很重。。而且也一天比一天瘦

到了三年前,我其实也没真正煮过一顿饭给她吃
最多也只是帮忙姐姐准备和学弄一些她爱吃的Jelly给她
当时我把最后一口Jelly喂到她嘴里后,我就说到
“外婆啊,我明天就会去美国打暑假工,要去三个月半”
“等我回来后我再弄一些妳爱的Jelly给妳吃”
“所以妳一定要活得健健康康等我回来噢~”
当时坐在病床上的外婆就对我微微笑和点点头表示好

过了两周后,外婆人已不在,我也不懂
直到三个月半后,他们才让我知道说,外婆已经离我们而去。。。
当时的我,简直是大崩溃。。但我知道,这一切我后悔也来不及。。
我也永远都没办法煮一顿好吃的来报答她。。。

以下的短片就是告诉我们
应该把握现在,对你的家人们说声“我爱你”
就算你是说不出口(我也真的说不出口。。。)
那你也应该把握现在地去表达你对他们的关心与爱
例如,有空时就陪他们去吃个早餐,也或者是大家坐下来喝杯茶聊聊天
其实我发现,爸妈都会感到寂寞
很想跟我们儿女分享他们的故事,也或者是诉苦
很忙碌的你,也应该停下脚步来看看你们的爸妈
他们的头发毕竟也慢慢地从黑发变白发了
你有察觉到吗?






那天,我爸突然跟我聊到Murphy's Law
“Anything that can go wrong will go wrong”
“Anything that can happen will happen”
当中的谈话就让我察觉到
父母永远都比我们自己还更担心我们自己的安危

上了中学后
我发现爸妈给我很多的自由,让我自由发挥
我所做的决定,他们也从来不过问太多
真没想到
。。。。原来他们还是会担心我的安危呢。。。。
(>.<)

13 comments:

ccy said...

is true, but is quite hard to say the three words out, especially for guys, haha!!

anyway, don't be naughty d loo, don't make them worry you, haha!!

~CAL~ said...

Especially for guys...or for you only? Lolz!! You cannot like that la, like that how to 'kao lui'? I'm a girl, shy a bit never mind la. haha!

I never make them worried about me lo. My dad was just frighten when i told him i'm going to sit the rides at Stratosphere tower. ;p

Anonymous said...

Hie Ann:
For me, i also feel that is hard to say lar for that three words lar. :-)

Rei said...

:) Your post tend to have meaningful stuffs. Really love reading them. So touching for this one...

~CAL~ said...

Lau: Haha. Ya woh. Dunno why also. Born to be like that maybe? :p

Rei: My blog is just a place for me to talk crap..where got meaningful stuffs le? haha! By the way, those videos made by TVB are VERY meaningful!! If you have time, you may wanna Youtube 霎时感动 for more of those meaningful videos~ By the way, have a look at this: http://v.youku.com/v_show/id_XMTU0NjM2Mjc2.html. It's a slightly different version of the 4 stages you told me last time. ;)

Anonymous said...

Hie Ann:
Not that 3 words only. the word thank you i also never say lar to them. :D

~CAL~ said...

Aiyor...at least i'm better than you la...at least i know how to say 'thank you' to them.. haha!

Anonymous said...

Hie Ann:

I also don’t why “Thank you” these 2 words got difficulty to say to them.
Mother Day is coming soon, my father sure will calling me to remind me that today is Mother Day and asking me to call back to Mom and say Happy Mother day to her, Hahaha. These words I never come out from my mouth one lei. Already few year he remind me but I never do. Hehehe, if ask me send a email or e-card to her may be still can lar, but her don’t how to uses it.
So, for u, How how how……

Jason Wong said...

It's beautifully written.
You can cook very well!
Remember I always go Raleigh park for a descent traditional meal? haha
excellent!

Family is the closest person you could get on earth!
xD

~CAL~ said...

Lau: I'm sure your mum will be touched if you say that out to her~ :) Plus, you're staying so far away from home, i guess she misses your voice too. Call home la~~ haha!

Jason!! Descent traditional meals? You sure?? Haha!! I remember Berlina always complaint that my cooking got no taste la... :p Gosh, i miss your Western cooking too!! And the half cooked lamb chop.. XD

Anonymous said...

Hie Ann:

Errr...Say is easy, u know lar for me "open the mouth is a big problem" hahaha. So finally i can't do it, waiting for next year lar. hehehe.

Cheers,

S.A. said...

Today, I read your blog again to check if there's any update from you, maybe regarding your latest life in USA. How's work and everything?

After reading your blog, it reminds me so much about Grandma. I am so grateful that God has given us a kind, generous, wonderful and caring Grandma, to be part of our life. =) That's my one of my greatest pleasure of life.

Maybe human being are like this, we only cherish more when the person has left us. Reflecting all our childhood memories, I really reminised all our childhood days =) the purest and happiest of time of our life. Used to wonder, why people says, childhood time is the best. When we heard this as a child, we would not understand.

I also think before, if I don't have such sickness in 2006, would grandma not be illed? If I don't go to Perth, and stay back to look after Grandma at kalumpang, would she live longer?

Grandma's past, is a regret to all of us. But life is short, we have to accept that, one day, we all will leave this world. You're very right, after leaving home for a year, as I returned, I see our parents grow older. Would really love to spend time with them more.

A recent tragedy happened to a friend, who lost five of her family member just in an overnight accident has made me think even more that, we should cherish our family, for the moment we have. Family is the most important thing in life, as our parents brought us to the world.

No matter how, always think positive, life is a lesson of everyday. No one knows what will happen tomorrow. But no one can change what has been done in the past. What we can do is, we live in the day, joyfully.

=Miss you=

Love from, Soo

Anonymous said...

幸福不会时时等着你,爱你的和你爱的人不是随时可以出现,请你学会珍惜。当一个深爱着你的人为你而改变,那是因为他爱你,当你遇到一个人,他为你收起他的顽固脾气;也因为他爱你,他把你的兴趣也变成是他的兴趣时……还是因为他爱你. 喜欢一个人是没有理由的,无悔的付出,都认为是值得的,只要能和相爱的人在一起。其实我们的身边都有一些这样的人,只是(你.我.他)还没发现,最懂你的人,总是会一直的在你身边守护你,不让你有一丝的委屈;真正爱你的人,也许不会说许多爱你的话,却会做许多爱你的事。如果你发现身边有这样的人的话,请你好好珍惜……。